Testament
Jedną z najczęściej sporządzanych czynności notarialnych dokonywanych w kancelarii notarialnej jest podpisywanie testamentu. Testament to czynność prawna, w której spadkodawca rozporządza swoim majątkiem na wypadek śmierci. W treści testamentu notarialnego określona zostaje osoba bądź osoby, które spadkodawca powołuje do spadku w odpowiednich udziałach.
Jeżeli spadkodawca nie sporządził testamentu, stosuje się ogólne zasady dziedziczenia opisane w kodeksie cywilnym. Testament sporządzony przez notariusza jest gwarancją dla spadkodawcy (testatora), że jego majątek po śmierci trafi do osoby/osób wskazanych w testamencie. Może on zawierać rozporządzenia majątkiem tylko i wyłącznie jednej osoby ? nie ma możliwości sporządzenia testamentów wspólnych (np. przez oboje małżonków). Może być sporządzony przez osobę posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, czyli musi być osobą pełnoletnią i nie może być osobą ubezwłasnowolnioną.
Testament może być w dowolnym momencie zmieniony lub odwołany. Testament sporządzony dziś można modyfikować aż do śmierci, poprzez odwołanie go w całości lub jego poszczególnych postanowień bądź przez zniszczenie go lub pozbawienie go cech, od których zależy jego ważność. Odwołanie testamentu może nastąpić także w ten sposób, że spadkodawca sporządzi nowy testament.
Jak załatwić
Przy sporządzaniu testamentu u notariusza należy przedłożyć następujące dokumenty:
- dowód osobisty osoby sporządzającej testament
- dane osób, które są powołane do spadku (imię nazwisko, nr pesel, imiona rodziców)
- jeżeli testament ma zawierać zapis windykacyjny dodatkowo:
- numer księgi wieczystej nieruchomości, która ma zostać zapisana w testamencie
Koszty
- testament – 250 zł netto + 23% VAT.